Livsmedelsverksamhet - anmäla ny verksamhet eller ändring/avslut av befintlig verksamhet
Här anmäler du att ett företag/organisation ska starta en livsmedelsverksamhet, ändra en befintlig verksamhet eller avsluta en befintlig verksamhet. I e-tjänsten kan du lämna uppgifter som kommunen behöver för att placera verksamheten i rätt riskklass och planera kommande kontroll.
Certifikat
Om verksamheten är certifierad enligt en standard för livsmedelssäkerhet är det bra om du har ditt certifikat tillgängligt så att du kan ladda upp det.
Start av verksamhet
Livsmedelsverksamheten ska registreras hos miljö- och byggavdelningen. Verksamheten får påbörjas 14 dagar efter det att anmälan har kommit in till myndigheten eller tidigare om kontrollmyndigheten har utfärdat ett registreringsbeslut. Efter att verksamheten har startats gör kontrollmyndigheten ett besök på plats.
Hämta dina företagsuppgifter
I e-tjänsten kan du välja att hämta dina företagsuppgifter från Bolagsverket, SCB och Skatteverket, så att du slipper fylla i dem. Läs mer på sidan Så här hämtas dina företagsuppgifter.
Avgift för anmälan
Du får betala en avgift för registreringen utifrån en taxa som Kommunfullmäktige beslutat om, vilken motsvarar en timmes kontrolltid.
Riskklassning och kontrollfrekvens
Efter att verksamheten startats utför miljö- och byggavdelningen normalt en kontroll för att se att livsmedelslokalen är färdigställd och att verksamheten har infört fungerande och ändamålsenliga hygienrutiner. Utifrån verksamhetens storlek och livsmedelshantering görs en riskklassning som avgör hur ofta verksamheten ska få kontroll.
Egenkontroll
Alla verksamheter är skyldiga att ha ett system för egenkontroll som är anpassat till verksamheten. Syftet med egenkontrollen är att förebygga hälsorisker och att säkerställa redligheten. När miljö- och byggavdelningen kontrollerar verksamheten ska ni kunna presentera systemet för egenkontroll.
För mer information
Ta kontakt med miljö- och byggavdelningen på telefon: vxl 040-625 60 00 eller via e-post: burlovs.kommun@burlov.se
Personuppgifter som behandlas
- Namn
- Adress
- Fastighetsbeteckning
- E-postadress
- Personnummer
- Telefonnummer
- Mobilnummer
Bedriva tillsyn enligt livsmedelslagstiftningen. Vid handläggningen av ditt ärende registreras och behandlas de personuppgifter som framgår av informationen ovan. Behandlingen sker i ärendehanteringssystemet Ecos.
Rättslig grund för behandlingen
- En arbetsuppgift i samband med myndighetsutövning ska kunna utföras
Lagringstid
- För evigt
Svenskt regelverk kring allmänna handlingar gäller, så dina uppgifter kan komma bevaras för all framtid enligt tryckfrihetsförordningen, offentlighets- och sekretesslagen och arkiv-lagen.
I den här behandlingen kommer dina personuppgifter att sparas hos oss för alltid.
Mottagare av personuppgifter
Tjänstepersoner på miljö- och byggavdelningen, kansliavdelningen och medborgarservice kommer att ha tillgång till dina personuppgifter. Personuppgifterna kommer inte att föras över till tredje land.
Burlövs kommun lyder under offentlighetsprincipen. Detta innebär att vissa handlingar utgör så kallade allmänna handlingar som Burlövs kommun måste lämna ut om någon begär det. Före utlämnandet genomförs en sekretessprövning enligt offentlighets- och sekretesslagen.
Sokigo AB är personuppgiftsbiträde i denna behandling. Personuppgiftsbiträdet kan komma att få tillgång till dina personuppgifter vid support och service, t.ex. hämtning av databas för felsökningar. Ett biträde får inte använda personuppgifterna i strid med vad miljö- och byggnämnden har bestämt.
Nämnden lämnar inte ut personuppgifter till tredje man, undantag enbart när nämnden är skyldig att lämna ut sådan uppgift med stöd av lag eller myndighetsbeslut.
Övriga upplysningar
När dina personuppgifter behandlas av oss har du vissa rättigheter. Eftersom det även finns särskilda regler för hur vi måste hantera allmänna handlingar så påverkas dessa rättigheter på olika sätt, rättigheter är därför inte absoluta. Det här betyder att nämnden kommer att ta emot din ansökan om att utnyttja dina rättigheter och ta ställning till ditt önskemål utifrån dataskyddslagstiftning och andra lagar. Förutom rätt till information om hur vi behandlar dina personuppgifter har du följande rättigheter:
• Rätt till tillgång - Du har rätt att kostnadsfritt få information om hur nämnden behandlar dina personuppgifter, ett så kallat registerutdrag. Du har även rätt att få en kopia av de personuppgifter som nämnderna behandlar om dig.
• Rätt att begära rättelse - Du kan alltid vända dig till oss och begära att dina personuppgifter rättas om uppgifterna är felaktiga eller ofullständiga.
• Rätt att begära radering - Nämnden är enligt arkivlagen skyldig att bevara uppgifter i allmänna handlingar och vår möjlighet att radera dina uppgifter är därför begränsad. Men du har möjlighet att skicka in en begäran som vi då är skyldiga att pröva.
• Rätt att invända mot behandlingen - Om du menar att vi inte längre ska behandla dina personuppgifter har du rätt invända mot behandlingen. Invändningen samt skälen för detta ska i sådana fall lämnas till miljö- och byggnämnden.
• Rätt att begära begränsning - Du kan också begära att vi begränsar vår behandling av de personuppgifter du anser är felaktiga, ofullständiga eller där du invänder mot behandlingen. Begränsningen ska gälla den tid som din begäran om rättelse, radering eller invändning prövas.
Vid frågor kring hanteringen av dina personuppgifter kan du vända dig till kommunens dataskyddsombud via: dataskyddsombud@burlov.se
Lämna klagomål på personuppgiftshanteringKlagomål rörande personuppgiftshanteringen i tjänsten kan lämnas till tillsynsmyndigheten, Integritetsskyddsmyndigheten. Besök deras hemsida (https://www.imy.se/privatperson/utfora-arenden/lamna-ett-klagomal/ ) för mer information om hur du lämnar klagomål.
Personuppgiftsansvarig
Miljö- och byggnämnden
burlovs.kommun@burlov.se