Egenkontrollprogram för försäljning av tobaksvaror, elektroniska cigaretter och påfyllningsbehållare

Den här tjänsten kräver inloggning
LÄS MER

Värt att veta om egenkontrollprogram

Enligt lagen (2018:2088) om tobak och liknande produkter måste du som säljer av tobaksvaror och/eller elektroniska cigaretter och påfyllningsbehållare, bedriva egenkontroll. I egenkontrollprogrammet ska det framgå vilka rutiner du och din personal arbetar efter för att leva upp till de lagkrav som finns.

Programmet är tänkt som ett stöd för dig och din personal, för att du som är ansvarig för verksamheten ska kunna säkerställa att försäljningsreglerna följs. Egenkontrollprogrammet är också ett viktigt dokument i den kommunala tillsynen samt vid kommunens prövning av tillstånd vid tobaksförsäljning.

  • En kopia av egenkontrollprogrammet måste bifogas vid ansökan om tillstånd för tobaksförsäljning samt vid anmälan om försäljning av e-cigaretter och påfyllningsbehållare.
  • Egenkontrollprogrammet ska regelbundet följas upp, uppdateras och förankras hos personalen.
  • Egenkontrollprogrammet ska finnas tillgänglig i försäljningslokalen och kunna visas upp vid kommunens tillsynsbesök.

Följande behövs för e-tjänsten

  • BankID eller Mobilt BankID

Du kommer att gå igenom följande steg:

Föregående Nästa