Försäljning av elektroniska cigaretter och påfyllningsbehållare - anmäla/ändra/avregistrera
Den här tjänsten kräver inloggningOm du säljer elektroniska cigaretter och/eller påfyllningsbehållare som inte innehåller tobak, utan bara nikotin, ska du anmäla det till kommunen. Använd e-tjänsten för att anmäla eller avregistrera försäljning, eller för att anmäla ändringar i företaget.
Egenkontrollprogram
Till anmälan om försäljning av elektroniska cigaretter och påfyllningsbehållare ska du bifoga ett program för egenkontroll. Där beskriver du bland annat vilka rutiner du har för att kontrollera kundernas ålder och hur du organiserar verksamheten när du har unga anställda. Du kan välja att bifoga egenkontrollprogrammet digitalt i e-tjänsten eller skicka in det per post.
Blankett hittar du här: https://e-tjanster.burlov.se/egenkontrollprogram
Ur Lag (2017:425) om elektroniska cigaretter och påfyllningsbehållare:
Anmälan om försäljning
20 § En näringsidkare som har sitt säte eller sin affärsverksamhet i Sverige får inte tillhandahålla elektroniska cigaretter eller påfyllningsbehållare för försäljning till konsumenter utan att först ha anmält försäljningen till den kommun där försäljningen ska ske.
Skyldighet att utöva egenkontroll
23 § Den som bedriver försäljning enligt 20 § eller gränsöverskridande distansförsäljning enligt 21 § ska utöva särskild kontroll (egenkontroll) över försäljningen och hanteringen i övrigt av elektroniska cigaretter och påfyllningsbehållare och se till att det finns ett för verksamheten lämpligt egenkontrollprogram.
Till anmälan respektive registreringen enligt 20 och 21 §§ ska näringsidkaren foga egenkontrollprogrammet och de övriga uppgifter som behövs för kommunens och Folkhälsomyndighetens tillsyn. Om uppgifterna ändras ska det anmälas till kommunen och Folkhälsomyndigheten utan dröjsmål.
Personuppgifter som behandlas
- Namn
- Adress
- Fastighetsbeteckning
- E-postadress
- Personnummer
- Telefonnummer
- Mobilnummer
Vid handläggningen av ditt ärende registreras och behandlas de personuppgifter som framgår av informationen ovan. Behandlingen sker i det ärendehanteringssystem som verksamheten använder för handläggning av ditt ärende.
Rättslig grund för behandlingen
- Den registrerade har lämnat sitt samtycke
- Avtal ska kunna fullgöras med den registrerade
- Den personuppgiftsansvarige ska kunna fullgöra en rättslig skyldighet
- En arbetsuppgift i samband med myndighetsutövning ska kunna utföras
Lagringstid
- 5 år
Läs mer om behandling av personuppgifter under Personuppgifter i menyn ovan.
Lämna klagomål på personuppgiftshanteringKlagomål rörande personuppgiftshanteringen i tjänsten kan lämnas till tillsynsmyndigheten, Integritetsskyddsmyndigheten. Besök deras hemsida (https://www.imy.se/privatperson/utfora-arenden/lamna-ett-klagomal/ ) för mer information om hur du lämnar klagomål.
Personuppgiftsansvarig
Socialnämnden
Medborgarservice
Burlovs.kommun@burlov.se
040-625 60 00
www.burlov.se